שיווק אחראי

“שיווק הוא הדרך להעביר מסר בעל ערך לקהל יעד מסוים- לקוחות, עובדים, ספקים, קהילה בשביל להניע אותו לעשייה רלוונטית” (ליאור מנצור)

היום שיווק פוגש אותנו בכל שעל ושעל שאנחנו עושים בין אם נרצה ובין אם לא נרצה עלינו לדעת לשווק את עצמנו בצורה האופטימלית. באמצעות פעולות שיווקיות אנו יכולים להעביר מסר בעל ערך לקהל יעד מסוים ולהניע אותו לעשייה רלוונטית.

לדוגמה חברה אשר רוצה לגייס עובדים תתייעץ עם מומחי שיווק ותעזר בכלי מיתוג בשביל להדגיש את האטרקטיביות שלה לעומת מתחרותיה. כנ”ל לגביי עובדים לפני ראיון עבודה וחברות עסקיות שרוצות להרחיב את קהל הלקוחות שלהם.

אנשים רבים חקרו ועודנם חוקרים בשביל לפצח את השיטה המנצחת של “עולם השיווק” ולהרחיב את ההמרה מהעברת מסר לעשייה רלוונטית. חלק אמרו שהסוד הוא ביצירת תוכן בעל ערך ומשמעות, חלק אמרו שעל המוכרים לנקוט בצעדים אגרסיביים בשביל להראות שיפור במכירות.

אני אומרת שלפני הכל, הכל מתחיל באמון

ברגע שאין אמון אין מערכת יחסים בין אם היא מערכת יחסים זוגית ובין אם היא מערכת יחסים מקצועית. ברגע שאין לכם אמון באדם מסוים אתם תפחיתו את האינטראקציה איתו למינימלית ככל האפשר.

היום חברות עסקיות מנסות ליצור מערכות יחסים ארוכות טווח עם מחזיקי העניין שלהם, ולקוחותיה בפרט. מתוך מטרה שהלקוחות שלהם יהיו לקוחות חוזרים, הלקוחות הפוטנציאלים יהפכו ללקוחות בפועל וכן הלאה.

אחרי שהבנו את הלמה ואת המה נבין את האיך

על שיווק אחראי כבר שמעתם?

לפי הספר “The  Responsible company” אלמנט הליבה של שיווק אחראי הוא: אמת.  מתוך הבנה ברורה שתאגידים מעוניינים שיקנו את מוצריהן אולם, עליהם זאת לעשות זאת בצורה אמיתית ולא מניפולטיבית.

שיווק אחראי כשמו כן הוא שיווק שלוקח אחריות על המסרים שהוא מקדם ועל האופן בו הוא מקדם את המסרים הללו.

בשנת 2015  רשת המבורגרים מפורסמת יצאה בקמפיין שערוריית ופרובוקטיבי בו ראו אישה צעירה בלבוש מינימאלי לצד גבר קשיש והקונטציה הייתה של שוגרר דדי.

התגובות לא בוששו מלהגיע “הפיד החל להתמלא ביום שישי בשיתופים של הפרסומות אבל גם בקריאה להוריד את דירוג הרשת בפייסבוק. התוצאה: העמוד צנח מדירוג של 3.6 (מתוך 5) ל-1.8 תוך פחות מיממה.”(אתר וואלה)

ההוכחה היא שישנו דבר כזה פרסום רע, לפי “מחקר שערך ירון שגיא, הבעלים של חברת Sagi Digital Partner והגיע לידי אייס, מגלה שלא רק שהקמפיין לא נחל בהכרח הצלחה מסחרית, הוא גם תרם בעקיפין דווקא להצלחת מתחריו. שגיא כתב במחקר כי “באגאדיר, הזמנת משלוחים מהאתר היא חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית, ולכן ניתן למדוד את הפעילות הדיגיטלית ולהעריך את השפעת הקמפיין על המכירות” (מתוך אתר אייס)

הלקוחות הרגישו הרשת חצתה קו בהעברת המסר השיווקי והדירו רגליהם מהמסעדה. מפני שהיום הלקוחות מבינים כמה כוח יש להם בידיים.

שיווק אחראי מאפשר לחברות העסקיות שפועלות בדרך הזאת להעמיק את הקשר עם הלקוחות, לחזק תופעות חיוביות ולהימנע מעשיית פרובוקציות זולות שמשמרות סטיגמות, פערים חברתיים- כלכליים.

חברות שיודעות להשתמש בשיווק בצורה אחראית מתוך בסיס אמון,יוצרות שיח נכון ומקדם שמשמר על קשר ארוך טווח עם קהל לקוחותיה. ענקית הגלידות בן אנד ג’ריז מצליחה לשמור על האותנטיות שלה והקשר עם לקוחותיה בצורה מרשימה. בין אם זה ייצור גלידה טבעונית משום שהם רואים את הצורך של קהל הטבעוני להנות מגלידה ללא מוצרים מן החי, ובין אם זה לשנות את האריזות שלהם להשתמש בערוצי התקשורת שלהם ולהשפיע על שינוי החלטות פוליטיות” (ליאור מנצור).

“בארה”ב עסק, תאגיד, הוא כוח מאוד חזק בתוך החברה. הוא תורם כסף לקמפיינים פוליטיים, הוא מעסיק לוביסטים, הוא שולט במדיה והאופן שבו תאגידים מתנהלים אינו רע כשלעצמו. אבל אם עסק חושב רק על עצמו, אז הוא בדיוק כמו אדם אגואיסט שחושב רק על עצמו, ולי זה נראה לא הגיוני”. (ג’רי גרינפילד, אחד מצמד מייסדי רשת הגלידות בן אנד ג’ריס)

אני כשותפה בחברת UpToTheBlue מקדמת בכל מאודי את השיח של השיווק האחראי, קהל הלקוחות שעובד עמנו בסיום התהליך עובר הכשרה מהו שיווק אחראי וכיצד אפשר לעשות אותו בצורה מיטיבה ולמנוע התיירקקות.

התוצאה של השיווק האחראי היא שהוא פותח צוהר לקהלי יעד חדשים, מאפשר לחברה ליצור תדמית חיובית ואיתנות מותגית לנוכח השוק המשתנה ולהמשיך לתת ערך.

מילון מושגים

מחזיקי ענייןמחזיק עניין מוגדר ככל מי שבא במגע עם פעילות החברה העסקית, הן באופן ישיר והן באופן עקיף. הוא יכול להיות מושפע/ משפיע על ההחלטות, מדיניות ותפקוד החברה העסקית. מחזיקי עניין יכול להיות: הלקוחות, הצרכנים, העובדים, הספקים, ארגוני חברה אזרחית והקהילה בה החברה העסקית פועלת. המיפוי של מחזיקי העניין יכול להשתנות מנושא לנושא אולם, ישנה הסכמה רחבה לגביי מחזיקי עניין בולטים. (ליאור מנצור)

מה דעתכם? מסכימים איתי? אשמח לשמוע תגובות בפרטי או ממש פה למטה בפוסט

גלילה לראש העמוד