מהו דוח אחריות חברתית תאגידית?

לאחרונה אני מקבלת מכם המון שאלות וזה נהדר תמשיכו:) שאלה שחזרה לא פעם היא מהו דוח אחריות חברתית תאגידית? היום נבין מהו דוח אחריות חברתית תאגידית.

דוח אחריות תאגידית הוא דוח בו באים לידי ביטוי הביצועים החברתיים – הסביבתיים של הפירמה.

מטרת דוחות האחריות התאגידית היא לאפשר לחברות העסקיות למדוד את הערך של מעשיהם בתחומים סביבתיים , חברתיים וכלכליים לפי גישת קו תחתון משולש . בדרך הזאת החברות העסקיות יכולות לנטר ולעקוב אחר ביצועיהם דבר שיעזור להן  לשפרם מידי שנה – את התהליכים, העשייה והתוצרים ובכך לקבל ערך חיובי בשלושת המישורים הללו. להעריך.

בנוסף, הדוח מאפשר לחברה להעמיק את התקשורת עם מחזיקי העניין שלה, הדוח מאפשר להם לדעת מהן מטרות החברה בטווחי זמן שונים באספקטים הללו ובכך לקבל החלטות מושכלות יותר לאור המידע הנחשף.

לפי ה- GRI) Global Reporting Initiative) דוח אחריות תאגידית יכול להיות מוגדר כך:

“דוח אחריות תאגידית הוא דוח שמפרסמת חברה עסקית או ארגון בנוגע להשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות שנגרמות בשל הפעילויות היומיומיות של החברה. דוח אחריות תאגידית מציג את ערכי הארגון וממחיש את הקשר בין האסטרטגיה של החברה העסקית לקידום הכלכלה הגלובאלית”.

דוח אחריות תאגידית יכול להשיג הן מטרות פנימיות של החברה העסקית והן מטרות חיצוניות שלה.

“דוח אחריות תאגידית הינו מהלך מוסדר של מסירת מידע אודות הביצועים, הסיכונים והאתגרים החברתיים והסביבתיים של תאגיד. מהלך זה המכונה דוח אחריות תאגידית, דוח קיימות או דיווח לא פיננסי הינו מגמה אשר החלה בשנות ה 80 הולכת וכיום היא הולכת מתרחבת בזירה העולמית גם במהלך וולונטארי אבל בעיקר במסגרת חוקית מחייבת. כך לדוגמא, בסוף 2015 אושרה הדירקטיבה האירופית לדיווח לא פיננסי החלה כבר כעת על 6000 התאגידית הגדולים באירופה. בישראל רמת הדיווח היא נמוכה מאוד ומוערכת בכמה עשרות בודדות בשנה”. (מר ליעד אורתר ראש המכון לאחריות תאגידית)

החברות העסקיות יכולות להשתמש בדוח ולהראות את השינויים שהן עוברות ולהדגיש את התרבות הארגונית שלהן, ובכך לאגד את הביצועים החברתיים- סביבתיים ולספר עוד על החברה. לרוב הדוחות מאופיינים באינפוגרפיקות ייחודיות, צבעוניות וקלות לקריאה בניגוד לדוחות ביצועים כספיים שמיועדים לקהל ספיציפי (משקיעים, בעלי המניות, אנליסטים ומנהלי כספים) וכתובים לפי כללים סדורים.

הדוחות גמישים מאוד כמו תחום האחריות התאגידית, כל חברה  עסקית  יכולה לבחור מהי הדרך הנכונה להתייחס אל האחריות החברתית בכתליה לפי ראות עיניה, החברה יכולה לבחור איך להתחייב וליישם את התחום בכל דרך שהיא מוצאת לנכון.

מצד אחד, חוסר האחידות הזה יכול לגרום לבעייתיות רבה – תחשבו שנייה איזה כאוס היה נוצר אם כל חברה הייתה בוחרת כיצד להציג את דיווחיה הכלכליים. מצד שני, רמת הגמישות של תחום האחריות התאגידית מאפשר לחברות להיות יצירתיות ולאפשר לדוח לקבל את השפה הייחודית שלה החברה, לשקף את חזונה, ערכיה ולעשות פרסונאליזיצה לחברה.

כמובן שלדרגות החופש הללו יש חסרונות: הראשון הוא שהחברות העסקיות נוטות לספר סיפור שהן מרגישות נוח עימו מאשר לתת לנו את כל הסיפור במלואו על רמת המחוייבות האמתית והתהליך שהן עושות. . חלק מהדוחות ארוכים מידי מפורסמים רק פעם בכמה שנים- לא פרסום רציף ואחיד ומספקים מידע חלקי או אפילו שגוי, ללא אישור של גורם חיצוני שהביצועים אינם עולים בקנה מידה עם הנחיות  הGRI . ואז דוחות האחריות התאגידית הופכים להיות כלי יח”צני ריק מתוכן. ו99% ממחזיקי העניין לא טורחים לקרוא אותם. כמובן שעלינו לא לשכוח את ההתקדמות של התחום שלצערי אינה מורגשת בישראל, ישנן חברות שמידי שנה מדווחות ומתעלות על דיווחן ומראות ממש תהליך. עלינו לדרוש מהחברות העסקיות להמשיך לעשות זאת כי כרגע הכלי של הדיווח – דוח אחריות תאגידית מאפשר לנו לקבל ידע נוסף על החברה העסקית ולבחון את ביצועיה לא רק על פי מדדים כלכליים אלא גם במדדים סביבתיים וחברתיים שחשובים לכלל מחזיקי העניין – כי הם מאפשרים להם לקבל החלטות מושכלות שאינן מתבססות רק על טווח קצר וכסף. מפני שאם ישנה חברה שמזהמת ומפיקה רווחים נאים ומחד מתעלמת מכלל מחזיקי העניין לטווח הארוך היא חברה שלא כדאי יהיה להשקיע בה מבחינה כלכלית ולכן עלינו לדרוש מהחברות העסקיות להבין מה הו עושות בתחום החברתי סביבתית.

בשביל ליצור למקסם את יעילות הדוח , על החברות העסקיות ליצור שעטנז כלומר לעשות את המידע ולבנות דיווח סטנדרטי לפי אחד התקנים / המדריכים המובילים בשוק לדוגמא לפי ה-GRI או לפי הDOW JONES. ובסוף לאחר שהם הבינו היכן הם עומדים – קיבלו את הנקודות המרכזיות החברות העסקיות יכולות ליצור עיצוב מפתה ולפרסם את הדוח שלהם בצורה פרסונאלית. כלומר לשמור על אחידות הדיווח אולם המעטפת, העיצוב ונקודות נוספות שאותן החברה מעוניינת להדגיש יהיו פריסטייל. לעשת דוח חופשי עם התאמה לסטנדרט בינלאומי.

 

מילון מושגים

דוח אחריות תאגידית הוא דוח בו באים לידי ביטוי הביצועים החברתיים – הסביבתיים של הפירמה.

מטרת דוחות האחריות התאגידית היא לאפשר לחברות העסקיות למדוד את הערך של מעשיהם בתחומים סביבתיים , חברתיים וכלכליים לפי גישת קו תחתון משולש . בדרך הזאת החברות העסקיות יכולות לנטר ולעקוב אחר ביצועיהם דבר שיעזור להן  לשפרם מידי שנה – את התהליכים, העשייה והתוצרים ובכך לקבל ערך חיובי בשלושת המישורים הללו. להעריך.

מה דעתכם? מסכימים איתי? אשמח לשמוע תגובות בפרטי או ממש פה למטה בפוסט

גלילה לראש העמוד